Gräsmattor som ska bli ängar i tätorten

Förra året lämnade Naturskyddsföreningen Grästorp in ett medborgarförslag, där vi uppmanade kommunen att göra om gräsmattor i tätorten till blomstrande ängar, för att gynna pollinerare och den biologiska mångfalden. Som en extra bonus sparas både pengar och bensin när gräsklipparna slipper köras med så täta intervall. Förslaget har bearbetats och förbättrats, bland annat med hjälp av den engagerade grästorparen Rune Petterson, och den 29 april antog kommunfullmäktige vårt förslag. Nu skall vi fortsätta arbetet för ett blommande Grästorp i samarbete med kommunens tekniska avdelning.

Vi fick dessutom ta emot 20 000 kronor ur Åse Viste-fonden, som skall gå till ängsprojektet. Tusen tack!

Är ni intresserade av vårt medborgarförslag, hör av er till lilly.amanda@hotmail.com

1 thoughts on “Gräsmattor som ska bli ängar i tätorten